Ce trebuie sa stii daca vrei un web-site nou?
Aspecte esentiale despre realizarea unui site
Un site bun este esential in economia de azi. DAR, un site este totodata si o investitie de bani si timp.
In continuare am sa prezint cele mai importante aspecte de care trebuie sa tii cont atunci cand vrei sa iti cumperi un site nou sau sa il inlocuiesti pe cel vechi.
Ca sa vanda bine, va trebui sa investesti constant in site-ul tau
Si ca sa nu muncesti aiurea, trebuie sa iti administrezi eficient efortul
In domeniul tau apar lucruri noi? Stiri sau evenimente noi? Preturile mai variaza? Exista promotii sau evenimente speciale?
Nu exista nici un domeniu in care sa faci ceva si sa ramana etern valabil. Orice afacere este o miscare si o evolutie continua. La fel trebuie sa fie si site-ul tau.
Nu ma intelegeti gresit: poti face un site si sa nu mai faci nici o modificare la el. Viteza cu care tehnologia se schimba s-a mai redus un pic si foarte probabil va functiona fara probleme in urmatorii 3-5 ani, poate chiar si mai mult.
Dar, nu ma refer la aspectele strict tehnice: ma refer la aspectele comerciale ale unui site: tu, daca intri intr-un magazin vizibil vechi si neintretinut ce parere iti faci? Mai cumperi de acolo cu toata increderea? Dar daca strada e plina de alte magazine noi si frumoase?
Ca sa vinzi bine trebuie sa ai o imagine profesionista. Ca sa ai o imagine profesionista, site-ul tau va trebui sa fie actualizat si pus la punct.
Un site bine intretinut inseamna printre altele:
- Sa ai cat de cat regulat articole noi, eventual poate chiar despre ultimele evenimente relevante din nisa ta
• Sa actualizezi rapid paginile de produse sau servicii
• Sa faci frecvent promotii sau evenimente diferite
• Sa iti optimizezi in timp site-ul si sa rezolvi eventualele aspecte problematice
• Sa ai grija ca din punct de vedere tehnic sa fie actualizat si functional
• Sa gestionezi eficient comunicarea cu potentialii tai clienti : e-mail, social media, youtube, etc…
Toate astea consuma timp si energie. Sigur, nu trebuie sa le faci decat daca vrei sa ai o afacere de succes. Daca vrei doar o carte de vizita online utila din cand in cand, atunci nu trebuie sa investesti mai nimic. Dar, cat bagi, atata scoti…
Tot acest efort trebuie gestionat eficient
Redactarea articolelor costa timp sau bani. Gestionarea continutului unui site necesita timp. La fel si actualizarea promotiilor, inchiderea celor vechi, promovarea celor noi.
Email-ul nu se trimite singur. Campaniile pe Facebook sau pe adwords trebuie sa aiba si ele o logica. Plus, ca odata ce incepe sa vina traficul, vor fi o gramada de intrebari si cereri – majoritatea nu se vor finaliza in contracte.
Tot acest efort necesita timp si daca nu il gestionezi eficient, te vei trezi ca la sfarsitul zilei ai muncit mult fara sa fi facut nimic concret si vizibil.
Dar, ce inseamna sa fi eficient in online?
In mare, sunt doua aspecte:
- Site-ul tau trebuie sa fie cat mai optimizat posibil, astfel incat sa faca automat cat mai mult din munca ta. Practic, sa fie foarte bine si ergonomic construit astfel incat vizitatorii sa inteleaga rapid logica lui, sa il foloseasca usor si sa nu te bata pe tine la cap decat atunci cand au cu adevarat nevoie de ceva.
Asta inseamna sa ai un site optimizat SEO. Ca un site sa raspunda cautarilor oamenilor, trebuie sa stii care sunt acele cautari. Dupa care sa optimizezi pentru ele. Asta inseamna studiul cuvintelor cheie si realizarea planului de seo. Acestea sunt primele doua etape ale unui proces standard de optimizare pentru seo.
- Sa poata sa masoare eficienta campaniilor tale. Poti investi oricat timp in articole, promovare, newsletter-e, facebook si altele. Insa, nu toate campaniile tale iti vor aduce clienti. Eficient inseamna sa iti directionezi efortul DOAR in directiile din care si castigi. Degeaba scrii 10 articole pe zi daca nu ai cititori la ele. Degeaba faci 10 postari pe facebook daca nu iti aduc trafic si nu iti aduc vanzari.
Asta inseamna ca site-ul tau trebuie sa genereze niste rapoarte sau statistici din care sa poti extrage niste date. Am scris X articole, le-am publicat. Am avut Y inregistrari (lead-uri) si Z clienti. Merita sa mai scriu inca 10 articole sau nu? Sau poate merita sa faci o campanie pe Facebook? Daca nu masori, nu ai cum sa eficientizezi.
Masuratul campaniilor e o etapa de baza in marketing-ul online si se face prin implementarea si gestionarea conversiilor. Sunt extensii care fac asta gratuit, nu e dificil, dar iti trebuie un minim de experienta ca sa o faci ok.
Gestioneaza eficient costul realizarii site-ului
Desi un site presupune si costuri de mentinere, in general, cea mai mare suma va fi platita la realizarea lui. Pe ce se duc insa acesti bani?
In mare, munca depusa la un site se imparte in 3 categorii:
- Redactare de continut efectiv – pagini de produse, articole, despre noi, termeni si conditii, etc…
• Elemente de estetica si design – in general “finisaje” ale paginilor – elemente de stil care fac ca site-ul sa arate mai bine: butoane mai frumoase, tot felul de liniute, culori si alte elemente grafice, animatii, poze lucrate, etc…
• Elemente tehnice si de infrastructura – efectiv elemente “tehnice” ale site-ului: formulare de comanda, chestionare, zone in care site-ul realizeaza diferite calcule, diferite functii accesibile din conturile de client, etc… Aceste elemente sunt in general specifice fiecarui business si in general se cam fac la comanda sau au un grad mare de personalizare.
Acum, ca si cost – redactarea de continut e cea mai ieftina, design-ul si estetica e mai scumpa iar elementele tehnice si infrastructura sunt cele mai scump MAI ales daca presupun customizare si programare.
Ce inseamna practic sa eficientizezi costul construirii unui site?
Inseamna efectiv sa construiesti elementele in functie de utilitatea lor pentru site.
De exemplu, are rost sa investesti in niste functii de gestionare foarte complicate a clientilor daca nu ai continut suficient pe site si aspectul vizual e de 2 lei?
Sau, daca afacerea ta nu se bazeaza neaparat pe elemente vizuale (gen fotograf evenimente) are rost sa investesti intr-un site foarte frumos si incarcat din punct de vedere estetic dar fara continut?
Utilitatea elementelor dintr-un site e IN GENERAL urmatoarea:
- Continutul site-ului– exceptand site-urile de filmulete sau poze, oamenii intra pe site-ul tau sa afle informatii despre tine sau afacerea ta. Daca acele informatii nu sunt detaliate sau complete, site-ul NU isi indeplineste principala ratiune de existenta.
- Continutul site-ului trebuie sa aiba si elemente minimale de infrastructura – gen formular de contact, email, nr. de telefon, ore de lucru, adresa, etc…
- Continutul site-ului trebuie sa se plieze si pe o structura logica de SEO a site-ului. Structura se realizeaza in functie de produsele vandute si in functie de cum cauta oamenii in Google acele produse.
- Elemente Minimale de Design si Estetica– un site trebuie sa aiba un minim de ergonomie si aspect. Oricat de buna ar fi informatia, daca site-ul arata ca facut de un amator GENEREAZA NEINCREDERE. Nu spun ca nu genereaza incredere – mai rau – genereaza neincredere.
- Elemente ESENTIALE de Infrastructura– activezi intr-un domeniu unde este obligatoriu sa li se faca vizitatorilor un calcul, un scoring sau ceva e genul acesta? Daca este obligatoriu, atunci trebuie implementat. Daca nu, mai bine nu. Aceste elemente sunt in general personalizate pe fiecare afacere. Nu peste tot e nevoie de asa ceva.
- Elemente Aditionale de Continut– Gen actualizarea unui blog, sau articole periodice. Am depasit zona de esentiale – suntem in zona de plus-valoare.
- Extra Elemente de Grafica– Abia acum are logica sa investesti mai mult in grafica. Nu iti propui sa nu iti fie rusine cu site-ul – iti propui sa impresionezi.
- Functii aditionale personalizate– cele mai scumpe, pentru ca implica programare personalizata pentru tine. Doar daca ai MULTI bani de investit in site-ul tau.
Cam asta e logica alocarii eficiente de buget pentru un site. In cea mai mare parte a site-urilor, daca sari etape, pierzi bani. Sau in cel mai bun caz, nu ii cheltuiesti eficient.
Cam atat pentru astazi. Mai e mult de zis si am sa continui saptamanile viitoare. Mi-am propus ca in timp sa transform acest articol intr-un fel de ghid complet pentru cei care vor sa isi cumpere un site.
Asa ca: daca aveti intrebari aditionale, sugestii sau comentarii as aprecia mult daca ma ajutati si pe postati. Am sa raspund la toate comentariile la obiect si sunt convins ca vor ajuta si alte persoane care cauta raspuns la aceleasi intrebari.