Cat costa promovarea unui site pe Google – preturi si recomandari
In articol gasesti aproape tot ce trebuie sa stii despre:
- costurile promovarii pe google
- tipurile de promovare
- recomandari de eficientizare
- alte sfaturi utile
Important: SEO sau Google Ads (fost adwords)?
Cand vorbim de costul promovarii pe Google, vorbim in mare de 2 tipuri de campanii diferite ca modalitate de abordare si costuri.
Avem campanii unde ne promovam dand bani direct lui Google (adica cumparam reclama de la Google) – se cheama Google Ads (se chema adwords, tot aia e)
Si avem campanii unde imbunatatim site-ul pentru a ajunge pe primele pozitii natural la cautari. Aici vorbim de SEO – se poate face fie apeland la o firma de specialitate (cum suntem noi de exemplu: agentie servicii seo› ) sau se poate face intern – printr-un angajat (sau angajati) dedicat.
Am sa le iau pe fiecare pe rand.
Acum, cat costa efectiv promovarea unui site prin Google Ads (reclama platita in Google)
Pentru a estima un cost sunt 2 variabile principale:
- cat de multi oameni cauta in google acele expresii pentru care vrei sa platesti (ca sa te afisezi).
- cat de mult dau concurentii tai ca sa se afiseze ei – nu tu – pe acele expresii.
Cum poti estima cate cautari lunare sunt? (in general se folosesc cautarile lunare)
Aici, chiar Google te ajuta.
Trebuie sa iti faci un cont de Google Ads si sa accesezi programul Google Keyword Planner – https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/
Nota: trebuie sa iti faci un cont de Google Ads, dar nu trebuie efectiv sa bagi si bani sau sa lansezi reclama. Vei avea insa o limitare daca nu bagi bani. vei avea doar aproximari – gen intre 100 si 1000 cautari pe luna. (asta e, nimic pe lumea asta nu e cu adeverat gratuit)
Cauti cuvintele pentru care vrei sa atragi trafic, si vezi cam cate cautari sunt.
Orice ai face, oricat ai plati, nu toti vor da click pe tine. Doar o mica parte. Incepe estimarea de la 5%. E o estimare foarte foarte aproximativa, dar rezonabila.
Exemplu: daca cuvintele tale au in fiecare luna cam 10 000 (zece mii) de cautari, e rezonabil sa aproximezi ca o sa atragi cam 5% din ele. Adica, undeva in jur de 500 de click-uri.
Cifra poate creste sau scadea mult, insa intram intr-un alt topic complet: optimizarea unei campanii. Nu e scopul acestui articol.
Acum, mai e o variabila. CAT platesti per click.
Aici, aproximarea incepe de la 1 ron (1 leu). Sunt domenii in care un click costa mai putin (0.2 – 0.3) dar si domenii unde un click costa semnificativ mai mult (10-20 ron).
Conteaza foarte mult cat de multi bani se invart in acel domeniu si cat de multi concurenti sunt. Si aici poate fi povestit mult, insa cel mai simplu e sa mergi pe 3 scenarii:
- estimare de costuri mici – cam 0.4 ron / click
- estimare medie / generala – cam 1 ron/ click
- estimare mare – 7 ron / click.
Marea majoritate a afacerilor din Romania se incadreaza undeva intre 0.4 si 7 ron.
Adica, daca pentru afacerea ta sunt 10 000 cautari pe luna, o campanie pe Google ads ar putea sa te coste undeva intre 200 lei (500 x 0.4) si 3500 lei (500 x 7).
Se poate si mai mult daca vrei sa fortezi o cota de piata mai mare, dar, suma de mai sus e o ESTIMARE de la care poti pleca.
Mai tineti minte ca am spus sa retineti faptul ca nu oricine poate vinde orice prin google ads si ca e o modalitate scumpa de promovare?
Logica pe Google ads nu e cat pot sa cheltuiesc, ci cat e sustenabil si eficient sa cheltuiesc.
Asta pentru ca in ultima instana, nu toate produsele mele se vor dovedi vandabile, nu toate cuvintele se vor dovedi profitabile.
In general, se pleaca de la estimarea de mai sus, dupa care se tot elimina – produse care nu merg, cuvinte care nu imi aduc profit, etc…
In final, de cele mai multe ori, costurile unei campanii eficiente prin google ads sunt semnificativ mai mici decat costurile de inceput. De cele mai multe ori mai mici decat 1/3 din costul de plecare.
De ce atat de putin? Pentru ca PROFITABIL pe Google Ads nu este sa vinzi orice oricuui. Asta e imposibil. PROFITABIL inseamna sa identifici foarte exact cei carora le poti vinde anumite produse ale tale si sa te focusezi DOAR pe acele produse si acele cautari.
Daca este de interes subiectul optimizarii Google Ads, avem pe tema asta un ghid» si o categorie de articole dedicate»
Costul Promovarii pe Google a unui site prin SEO
(prin optimizarea lui)
Aici costurile se calculeaza un pic altfel.
Sa spunem ca ai un site nou, si vrei sa atragi trafic mult din Google. Pentru asta, trebuie sa fii in primele pozitii pe anumite cautari. Cu cat esti mai sus, si cu cat acele expresii se cauta mai mult, cu atat mai mult trafic ai.
Pana aici, toate bune si frumoase. Sa zicem ca ai ajuns pe prima pozitie.
Intrebare: ce se intampla cu toti care erau in prima pagina pe Google inainte sa apari tu?
Raspus: practic, i-ai dat PE TOTI cu o pozitie in jos.
Intrebare: sa zicem ca pe prima pozitie este Emag.ro, sau Olx.ro, sau Dedeman, sau Altex, sau alte firme foarte mari.
Crezi ca e usor sa ii dai jos? Crezi ca ei vor sa fie dati in jos de oricine? Crezi ca nu investesc bani astfel incat sa ramana acolo unde sunt si poate chiar sa creasca?
Deci:
Costul traficului natural din Google (SEO) este direct proportional cu puterea si sumele cheltuite de concurentii tai, care incearca si ei sa atraga cat mai mult trafic.
Asta ce inseamna? Ca daca esti o firma mica / medie nu ai nici o sansa?
Fals. Ai sanse. Insa doar daca te lupti inteligent.
Logica e in felul urmator. Emag – de exemplu – e un site foarte mare. Are cam 12 milioane de pagini in Google.
Pentru anumite cautari, in prima pagina a Google ar putea sa apara www.emag.ro sau ar putea sa apara pagina https://www.emag.ro/search/ursuleti+de+plus+giganti – asta daca cautam in google ursuleti de plus gigantici.
Practic, daca suntem un magazin care vinde ursi giantici de plus, nu ne luptam cu tot emag, sau cu prima pagina a lu emag, ci ne luptam cu pagina dedicata de pe emag pentru ursi gigantici de plus.
Poate parea o diferenta tehnica, dar, este diferenta dintre succes si esec la promovarea pe Google.
Emag, sau chiar Amazon, au bugete mari, dar, nu pot avea pagini dedicate pentru orice.
Ce trebuie sa facem pentru a “depasi” emag este sa gasim acele expresii (cuvinte cheie) pentru care Emag fie nu are pagini dedicate, fie are, dar, nu sunt foarte puternice si pot fi depasite.
Daca alegem sa ne batem direct cu pag de televizoare a emag ( https://www.emag.ro/televizoare/c ) atunci … mult succes. Veti avea nevoie.
De asta spuneam ca trebuie sa ne alegem inteligent luptele, pentru ca altfel, nu prea o sa avem succes.
Evident, probabil ca nu vom fi singurii – vor fi si altii care incearca acelasi lucru.
O estimare foarte foarte generala a costurilor de promovare a unui site pe Google prin SEO:
- pentru concurenti slabi sau expresii foarte specifice – cateva sute de euro / expresie.
- pentru concurenti medii sau expresii cu cautari medii – intre cateva sute si cateva mii de euro / expresie
- pentru concurenti mari sau expresii mari – de la mii de euro in sus / expresie. (ganditi-va ca va luptati cu firme care au departamente de SEO cu angajati dedicati)
In cazul in care va intereseaza mai multe detalii despre cum se poate estima costul, puteti vedea acest webinar organizat de noi: https://youtu.be/E7JzFRNO_Zk sau puteti descarca un ghid gratuit de SEO»