Top modalitati eficiente de a comunica cu clientii tai
Tu cum comunici in masa cu clientii sau abonatii tai?
Cum te asiguri ca au aflat de promotiile sau produsele tale?
Cuvantul cheie de mai sus e “in masa”. Cum ma asigur ca toate persoanele din baza mea de date primesc mesajul meu?
Si cand vorbesc de mesajul meu, nu ma refer la ceva de viata si de moarte, ci la promotii periodice sau alte notificari cu interes redus pentru clienti. Chiar crezi ca promotia ta la bluze, telefoane sau scule e cel mai important email pentru persoana respectiva?
Marea majoritate a firmelor din Romania folosesc adresa de email si news-letter-ul ca modalitate de comunicare cu clientii sai. E ok DAR, exista o mare problema: La cea mai mare parte a firmelor unde am cunostinta, rata de deschidere nu depaseste decat sporadic 15% iar rata de click rar sare de 5%. Foarte probabil rata de vizualizare a titlului e mai mare, dar chiar si asa.
intre 10% si 15% din abonatii tai chiar citesc acel email si doar cateva procente se deranjeaza sa vina si sa vada mai mult.
Email-ul NU este o forma foarte eficienta de comunicare!
Sigur, poti da acelasi email de 10 ori, statistic o sa il vada mult mai multi. Cu aceeasi siguranta statistica pot spune si ca multi or sa te injure, ceea ce nu e de dorit. Vrem sa trimitem un mesaj abonatului fara sa il agasam in ultimul hal.
In continuare am sa enumar cateva din cele mai eficiente modalitati care pot completa campaniile de email si pot creste semnificativ gradul de constientizare a promotiei noastre.
Tin sa precizez ca lista nu e completa asa ca daca aveti si alte propuneri, sau intrebari nu ezitati sa le postati la comentarii. Am sa includ in articol variantele ok.
Remarketing prin FaceBook sa Google
Cand spun remarketing ma refer la acele reclame care dupa ce vizitezi un magazin te urmaresc agresiv peste tot pe unde umblii. Serios, pot fi folosite si in alt fel.
Reclamele respective se realizeaza pe baza unei liste de o durata finita a persoanelor care au vizitat site-ul tau. Perioada standard este de 15-30 zile timp in care reclamele respectivului site te vor urmari.
Se poate insa alcatui o lista cu o perioada MULT mai mare (2 ani la Google, 6 luni FB) si se poate sa avem acea lista FARA sa afisam neaparat o reclama catre ea.
Logica este in felul urmator: Avem o lista cu durata maxima permisa, in care memoram toti utilizatorii care au vizitat site-ul nostru (sau doar anumite pagini) insa nu afisam permanent reclama catre ei. Daca insa avem o promotie sau un mesaj, atunci putem afisa un mesaj pentru cateva zile tuturor listelor. Dupa cateva zile oprim acea reclama si asteptam urmatoarea promotie.
Nu trebuie sa tratam acest canal ca unul de reclama ci mai curand unul de comunicare periodica. Din acest motiv, nu e bine sa promovam tot timpul reclame pentru ca putem agasa baza respectiva.
PRO:
- modalitate complet diferita decat email. Putem targeta si cei care nu s-au inregistrat.
- Expunere buna – sansa mare ca abonatii sa vada mesajul nostru.
CONTRA:
- Necesita costuri, e drept mici. Depinde si cat de mare e baza de date.
- Nu putem targeta utilizatorii foarte vechi, sau care sunt pe alt browser decat cel cu care ne-au vizitat.
- Necesita munca si planificare suplimentara – trebuie creeate imaginile si/sau mesajul suplimentar.
Reclame prin Adwords si Facebook catre audiente customizate cu liste de email
Atat in Google, cat si in Facebook, putem face o lista de persoane pe baza unor adrese de email. Adica, avem email-ul bazei noastre de abonati, il “bagam” in Google sau FB si creem o audienta din persoanele respective. Evident, vor fi vizate doar persoanele care folosesc ca si adresa, email-urile selectate de noi.
Dupa ce am facut audienta respectiva, putem afisa un mesaj in aceeasi perioada cu trimiterea email-ului cu promotia noastra.
PRO:
- Impact foarte puternic la nivel de constientizare. Abonatul primeste si email si vede si reclama cu acelasi produs/serviciu promovat.
CONTRA:
- Nu toate persoanele din lista de email-uri pot fi identificate. Din experienta mea, aproximativ cam 30% din persoanele din baza noastra de date de email vor fi identificate ca si persoane eligibile.
- Necesita munca si planificare suplimentara – trebuie creeate imaginile si/sau mesajul suplimentar.
SMS – mesaj direct in telefon
Mesajul primit pe telefon va fi citit. Daca numarul mai e valid, atunci mesajul va ajunge la destinatar in proportie de peste 95%. Problema e insa de perceptie. Majoritatea oamenilor vad telefonul ca ceva foarte personal si vor fi deranjati daca mesajul nu este chiar important.
Intr-o perioada primeam SMS-uri de la un hipermarket despre promotiile lor: “cartofi la doar 1.4 lei” ; “rosii la doar 3.9 lei“. Sincer, nu mi-a facut o impresie prea buna.
PRO:
- Rata de livrare foarte mare – mesajul va fi citit
CONTRA:
- Poate deranja clientii chiar si fara a avea o frecventa mare. Este considerat foarte intruziv.
- Presupune planificare din timp pentru a strange nr. de telefon.
Mesaje prin Skype sau Yahoo Messenger
Da, se poate. Este insa o decizie de business daca vrem sa intram in zona asta. Problema cea mai mare este ca Skipe sau Yahoo Messenger sunt privite ca si canale uzuale de comunicare, nu business. Sansa e mare ca oamenii sa intre in vorba fara sa vrea ceva anume si sa ne consume O GRAMADA de timp complet aiurea si neproductiv. Daca vreti sa mergeti in directia asta, trebuie sa le precizati CLAR ca e un canal oficial si ca nu veti raspunde la altceva decat intrebari profesionale. Plus NU CUMVA sa oferiti adresa personala. Faceti un cont de Skype sau Yahoo Mes de firma.
PRO:
- Rata de livrare mare
- Rata de constientizare foarte mare. Oamenii vor cere si detalii suplimentare DACA sunt interesati.
CONTRA
- Unii utilizatori pot fi deranjati daca e o frecventa mare.
- Intretinerea canalului este costisitoare in timp. Necesita personal dedicat.
Fluturasi de Hartie sau pliante
Nu va asteptati sa modalitatea asta nu? Nu exista canal de comunicare complet irelevant, exista doar canal de comunicare prea scump. Modalitatea insa este eficienta in doua cazuri: Doar ca si targetare zonala si pentru persoanele mai in varsta. Plus ca nu se preteaza decat zonal, mai ales ca nu putem targeta doar abonatii nostri, ci o arie de persoane potential interesate.
PRO:
- Modalitate de targetare eficienta zonal
- Modalitate eficienta de targetare pentru persoanele in varsta
CONTRA:
- Ceva mai dificil de implementat
- Ceva mai dificil de urmarit dpdv eficienta
- Poate fi implementata doar pentru un numar limitat de persoane
Scrisoare postala
Dupa cum v-am spus: nu exista modalitate invechita ci doar nu suficient de ieftina sau nu foarte bine implementata. Scrisorile pot fi o modalitate inedita de comunicare, mai ales daca trimitem ceva calitativ grafic sau un mesaj inteligent sau interesant. Rata de livrare si de constientizare e mare – in general scrisoarea va fi citita, presupunand ca nu e prea lunga. E foarte bine sa fie un mesaj mai personal, altfel va fi aruncata dupa primele paragrafe. Evident, un dezavantaj mare e ca nu stim adresele multora din abonatii nostri.
PRO:
- Rata de livrare si de constientizare mare
- Uneori comunicarea fizica, reala poate da greutate mai mare unui mesaj
CONTRA:
- Numar limitat de abonati – aproape niciodata nu vom avea adresele tuturor
- Costuri mai mari decat alte modalitati de promovare.
- Timp mare de implementare
Cam astea sunt modalitatile de comunicare pe care le cunosc eu. Am uitat ceva? Aveti si alte idei? Daca da, zona de comentarii va asteapta. Intentionez sa actualizez periodic articolul acesta si sa introduc noi si noi modalitati. Sunt sigur ca nu le-am identificat pe toate.